Thursday, June 04, 2009

KeADILan hanya untuk Anwar.......

PENASIHAT UTAMA
Dato’ Seri Anwar Ibrahim

PENASIHAT
Datuk Hafsah Harun
Datuk Michael Bong
YB Dominique Ng Kim Ho

PENGERUSI
Mustaffa Kamil Ayub

MAJLIS PIMPINAN NEGERI
YB Gabriel Adit
Baru Bian
Nicholas Bawin Anggat
Granda Aing
Wan Zainal Wan Sanusi
Baharuddin Mohsen
Dr Micahel Teo
Jawah Gerang
Augustine Liom
Jimmy Donald
Abg Zulkifli Abg Engkeh (Setiausaha)

JAWATANKUASA KERJA PERHUBUNGAN NEGERI

Setiausaha : Piee bin Ling

Timbalan SU : Mexlian Gombek, Zulhaidah Suboh

Bendahari : Wong Huan Yu

Timb. Bendahari : George Chen

Penerangan : See Chee How (Ketua), Norhanim Mohsen, Zulrusdi Hol

Wanita : Ibi Uding

Angkatan Muda : Rahmat Aidil

Biro Pilihanraya : Mustaffa Kamil Ayub (Ketua), Hj Baharuddin, Voon Shiak Ni, Boniface Willy Tumek, Munan Laja, Dr Mansor Husin, Loo Chao Min, Harrison Ngau,Granda Aing, Zulrusdi Hol

Biro Strategi : Granda Aing (Ketua), Wan Zainal Wan Zanusi

Biro Pendidikan : Mansor Husin (Ketua), Stanney Embat, Zurinawati Zaidel

Biro Latihan : Lokman Aba Ibrahim (Ketua), Mumbang Hillary Mukit, Zulhaidah Suboh, Bobby Wiliam, Tan Tian Miine

Biro Integrasi : Paul Raja (Ketua), Dr Francis Ngu, Dr Idwar Bakkarudin, Lawrence Dick Sakalai

Biro Polisi : Dr Christopher Kiyui (Ketua), Angela Baginda, Frankie Bendindang Manjah, Abg Zulkifli Engkeh, Dr Lau Liak Koi, Mohamad Said @ Beti Gapur

Biro Kebajikan & Kesihatan : Abang Oothman Abg Gom (Ketua), Dr Michael Teo, Lina Soo, Vincent Sijem, Hung Soon Huo, Ceceilia Stannery

Biro Hak Asasi & Tanah : Augustine Liom (Ketua), Ali Basah, Henry Joseph, Desmond Khoo, Arif Ameran, Ahmad Nazib Johari

Biro Alam Sekitar & Sumber Alam : Harrison Ngau (Ketua), Simon Tiong, Mexlian Gombek, Ong Fook Fong

Kenyataannya ialah orang Sarawak mempunyai perangai yang sangat ramah kepada tetamunya. Semua orang Sarawak mengakuinya termasuk diri penulis.

Tipikalnya : Kerana keramahan kitalah ada yang sanggup memberi jawatan di dalam parti kepada orang luar. Nasib baik tidak jawatan Tuai Rumah.

Bukan Sinis: Datuk Hafsah dan Wan Zainal pernah berada di dalam kerajaan suatu ketika dahulu. Mereka berdua masing-masing pernah dilantik sebagai Menteri Muda dan Setiausaha Politik Ketua Menteri. Mereka tidak bersetuju kepada Ketua Menteri, malah bertindak keluar daripada barisan hadapan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) yang pernah mereka anggotai.

Jika mereka tidak bersetuju kepada ketua Menteri dan mereka tahu kebenaran terhadap mereka, kenapakah mereka sanggup keluar dari parti sedangkan kesetiaan kepada Partilah kita boleh malangkah dengan lebih jauh.

Sekarang mereka berdua dilantik sebagai penasihat. Adakah nasihat mereka didengari sedangkan mereka tidak berpengaruh di kalangan masyarakat Dayak kerana Malayism mereka dahulu. 

Sekarang Dominique Ng pula dilantik sebagai penasihat, adakah suatu hari nanti Gabriel Adit pula dilantik sebagai penasihat mewakili kaum Iban. Siapa pula yang bakal dilantik sebagai penasihat kaum Ulu dan dan Bidayuh yang khabar kononnya tertindas. Tepuk dada tanya selera. 

Parti KeADILan Rakyat merasa dirinya begitu popular di kalangan rakyat, menggunakan Mustafa Kamil Ayub sebagai umpan menarik sokongan pengundi muda, terutamanya pengundi muda yang berpendidikan tinggi.  

Jika para pengundi sedar, mereka yang berada di dalam saf kepimpinan PKR negeri adalah mereka yang tergolong di dalam tiga kategori:-

1. Mereka yang sedar masa depan mereka adalah politik, rasa diri mereka tertindas oleh keadaan politik yang dilakukan oleh mereka sendiri kerana inginkan pengaruh dan semagat anti establishment mereka.

2. Mereka yang tidak sedar masa hadapan mereka banyak dipengaruhi oleh politik sehinggakan hendak makan pun dengan politik. Amat jahil tentang kelayakan sendiri, dipengaruhi oleh orang lain untuk kebaikan mereka sedangkan mereka perlu sedar, perangai bergantung kepada diri sendiri. 

3. Mereka yang hampa dengan pemimpin mereka terdahulu, sedangkan perubahan terletak pada tangan mereka. Akibat malu dan maruah mereka menyerang pemimpin mereka dengan pelbagai sangkaan agar rakyat melihat diri mereka tertindas. Sedangkan mereka amat jahil berpolitik dan cuba menegakkan benang yang basah demi survival politik mereka. 

No comments: